Teksty i artykuły
Wybrane pozycje:
Społeczności alternatywne i edukacja alternatywna:
- Maja Dobiasz-Krysiak, Szkoła kryzysu, szkoła wyobraźni. O szkole waldorfskiej, przełomie demokratycznym i edukacji przez sztukę, ”Elementy. Czasopismo naukowo-artystyczne”, Ciemne karty, 2/2022, s. 106-121.
- Maja Dobiasz-Krysiak, Duch, który cierpi. O roli cierpienia i rytuału w przeżywaniu kryzysów na przykładzie szkoły waldorfskiej, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, „Nie-obecność" duchowości we współczesnym dyskursie pedagogicznym, 2021/1(12)
- Antropozoficzna cywilizacja uzdrowienia. Mit, utopia, rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2014.
- Polish Enigma, Aenigma. A hundred years of anthroposophical art, red. Reinhold J. Fath, David Voda, Arbor Vitae Societas, Muzeum Umeni Olomouc, 2015, ss. 280-306.
- Kuźnia kreatywności czy przystań outsiderów? O szkołach waldorfskich, Komentarz do tematu tygodnia, Kultura Liberalna, 2015.
- Praktycy idei, czyli o Wspólnocie w Wójtówce, Dzikie Życie, wrzesień 2017.
- Gospodarze i wędrowcy. Kolonie artystyczne w Karkonoszach między communitas a strukturą, Kultura małych i średnich miast. Otwarta grupa robocza, Wrocław 2017.
- Czy wysłałabym dziecko do szkoły waldorfskiej?, mała kultura współczesna, Polskie szkoły, 6/2019.
Za ten tekst zostałam nominowana do finału konkursu o Nagrodę im. prof. Romana Czerneckiego w kategorii "Artykuł Specjalistyczny" w 2020 roku. - Freedom, community and esoterism. Waldorf school in Poland, Zmiana ram. Instytucje po 1989 roku w Europie Środkowej i na Bałkanach, red. M Bogusławska, A. Kobylińska, S. Siedlecka, Libron, Warszawa-Kraków 2019, ss. 323-340.
Badania etno-animacyjne i twórcza diagnoza lokalna:
- Siłownia, mecz i pianino, czyli o edukacji nieformalnej, Do It Yourself i animacji kultury [w:] Etnografia/animacja/sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego red. T. Rakowski, Warszawa 2013.
- "Społeczność defaworyzowana" i "strażnicy folkloru". Antropologia współczesności w działaniu w Załawie i Cukrówce. Raport z badań, mała kultura współczesna. Wieś 4/2015.
- Cykl, suwak i dobra praktyka. O etnoanimacyjnych badaniach w działaniu, Kultura Współczesna, Diagnoza w kulturze, 5 (92) 2016.
- Jak projektować etnoanimacyjne badania w działaniu. Dobra praktyka i suwak animacyjny, Studia Etnologiczne i Antropologiczne, nr 16/2016.
- Na naszym podwórku. Twórcza diagnoza lokalna [w:] Kto na ochotnika. Szkolne programy wolontariatu, red. S. Żmijewska-Kwiręg, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2017.
- Przybornik animatora kultury. Lokalne projekty twórcze, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2014.
- Przepis na edukację kulturalną, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2016.
- Sztuka zaangażowania. Rezydencje artystyczne w szkole, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2017.
- Rezydencje artystyczne w szkołach. Sztuka zaangażowana dla edukacji kulturowej, Mazowiecki Instytut Kultury, Warszawa 2017.
- Sztuka zaangażowania. Rezydencje artystyczne w MOS-ach i MOW-ach, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2018.
- Rozwój, kryzys i wspólnota, czyli o praktycznej realizacji Mazowieckiego Programu Edukacji Kulturalnej, Kultura Współczesna, 2/2019.
- Maja Dobiasz-Krysiak red., Sztuka zaangażowania. Sztuka interpretacji, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2019.